Het klinkt perfect: slapen terwijl je reist..Maar is dat het ook? Ik ging het avontuur aan door de nachttrein (IC Night) van Nice-Ville naar Parijs d’Austerlitz te nemen. Hieronder deel ik mijn ervaring en tips met jou.
Algemene informatie + ticket info IC Night trein Nice-Parijs
Anderhalf jaar geleden werd de nachttrein tussen Parijs en Nice weer nieuw leven ingeblazen. Het traject werd in 2017 gestaakt omdat het verliesgevend was, maar met de toenemende vraag naar treinreizen rijdt de IC Night sinds mei 2021 weer.
Fietsen kunnen ook meegenomen worden in de IC Night. Die worden in een speciale fietsenstalling op de gang geplaatst.
Wat direct opvalt is dat de sfeer zo goed is. Iedereen loopt nieuwsgierig rond en maakt een praatje met elkaar. Er hangt een beetje een schoolreisjes-vibe.
Tickets zijn onder andere te boeken via Trainline en bij de Franse treinmaatschappij SNCF (website is in het Engels beschikbaar!). NS International verkoopt geen tickets voor de IC Night op dit traject. De vanaf prijs voor een zitslaapstoel voor de 2e klasse is € 19,00. Voor een toeslag van € 7,00 (=vanaf prijs) heb je een ligbed in een 6 persoons couchette. Een bed in de 1e klasse (4 persoons couchette) is verkrijgbaar vanaf € 60,00. Zoals altijd geldt hoe eerder je boekt (120 dagen van te voren) hoe goedkoper het is. De maximale prijs voor een ticket in de 2e klasse kan namelijk oplopen tot € 112,00!
- Stations waar de IC Night stopt: Vertrekstation Nice Ville (19.16 uur), Antibes (19.31 uur), Cannes (19.45 uur), St. Raphael-Valescure (20.10 uur), Les Arcs Draguinan (20.27 uur), Toulon (21.10 uur), Marseille-Blancarde (21.54 uur), eindpunt: Parijs Gare d’Austerlitz (7.55 uur)
Zit-slaapstoel of couchette?
In deze nachttrein zijn er een aantal opties om de nacht door te brengen. Ten eerste is er de zit-slaapstoel. Hierbij kun je kiezen voor een stoel alleen, twee stoelen naast elkaar of vier stoelen bij elkaar. Je hebt een voetensteuntje, stopcontact en een opklaptafeltje. De rugleuning is niet verstelbaar. Bagage kan boven in de rekken, onder de stoel of in de rekken aan het einde van de wagon.
Tegen betaling van een kleine toeslag kun je een bed boeken in een 6-persoons couchette (slaapcompartiment). Wanneer je als vrouw alleen reist, kun je ervoor kiezen om een ligplaats in een vrouwencouchette te boeken. Voor deze optie ben ik gegaan. Voor een bed betaalde ik slechts € 7,00 extra.
Heel eerlijk: ik schrok wel beetje toen ik zag hoe klein de couchette was. Maar ja, wat verwacht je ook voor €7 extra..? Tweede minpuntje is dat je geen mogelijkheid hebt om te zitten. Aan weerszijden zijn 3 bedden boven elkaar gestapeld. De ruimte is te klein om rechtop in je bed te kunnen zitten.
Je krijgt een in plastic gesealed kussen (dat plastic haal je er uiteraard vanaf!), een slaapzaklaken, oogmasker, oordopjes, flesje water, zakdoekje en een verfrissingsdoekje. Goed geregeld! Bij ieder bed is een nachtlampje, stopcontact en een klein opklaptafeltje aanwezig. Het compartiment kan van binnenuit afgesloten worden.
Dan is er als laatste nog de 1e klasse. Als je deze klasse boekt overnacht je in een 4 persoons couchette. Verwacht geen super-de-luxe slaapcabine! Maar je slaapt wel met minder mensen bij elkaar dan in de 2e klasse, namelijk met 4 in plaats van 6. Grootste voordeel is dat je rechtop in bed kunt zitten. Tegen de wand is een rugkussen geplaatst zodat je comfi zit.
De reis van Nice naar Parijs
De trein vertrekt om 19.15 uur vanaf Nice-Ville en zal – als alles volgens plan verloopt – om 7.55 uur (de volgende dag dus) station Parijs d’Austerlitz binnenrijden. Omdat ik nog geen zin heb om om 19.15 uur horizontaal te gaan, zoek ik een lege stoel in de andere coupé. Ik zit heerlijk alleen bij het raam. Aan de andere kant van het gangpad zit een groep schoolkinderen. Rond 22 uur zullen we de laatste stop voor Parijs hebben, namelijk in Marseille. De conducteur heeft laten weten dat de trein helemaal volgeboekt is vanaf Marseille. Dat is dus het moment om terug te keren naar mijn slaapplaats. De timing is perfect, want precies op dat moment zijn de schoolkinderen elkaar zat en gaan elkaar bijna te lijf.
Als ik bij mijn slaapplaats kom ligt iedereen al in z’n bedje, klaar voor de nacht. Ik deel de ruimte met een meisje uit Bordeaux mét kat (!), twee Franse moeders en twee kids. Zelf ben ik dol op katten, maar ik begrijp niet hoe dit door de treinmaatschappij (SNCF) wordt toegestaan. Als ik een kattenallergie had, was er toch wel een groot probleem geweest..Met het beestje zelf heb ik ook enorm te doen. Hij zal de hele nacht in zijn kleine mandje moeten doorbrengen. Benieuwd hoe dat zal gaan!
Kleding voor de nacht in de trein
Van te voren heb ik vast over mijn outfit nagedacht zodat ik geen ingewikkelde omkleedtrucs hoef uit te halen. Ik heb een jumpsuit van joggingstof aan, waarin ik er op het perron nog enigszins toonbaar uitzie, maar ook prima de nacht mee kan doorkomen en fatsoenlijk door de trein kan lopen. Ik trek nog snel een paar dikke sokken aan, want de nacht kan koud zijn in een nachttrein. Overigens is er op de gang behalve een toilet ook een aparte (kleine) ruimte met een wastafel zodat je even je tanden kunt poetsen en op kunt frissen.
De nacht in de nachtrein
Ik nestel me in mijn slaapzak en maak me op voor de nacht. Door de cadans van de trein dommel ik al heel snel in slaap. Midden in de nacht word ik wakker van de poes, die het nu echt niet meer leuk vindt in het mandje. Het baasje voelt zich opgelaten en doet er alles aan om de poes wat te kalmeren. Tijd voor mijn oordoppen! Even later word ik wakker omdat de trein stilstaat. Grappig dat je juist wakker wordt als er geen beweging en geluid meer is. Ik draai me nog even lekker om.
Om 7 uur komt er leven in de brouwerij in mijn compartiment. Ik sta helemaal versteld hoe goed ik – tegen alle verwachtingen in – heb geslapen. Het hoofdkussen lag perfect; beter dan in menig hotel! En ook over het bed geen klachten. De poes is blij dat hij eindelijk bij zijn baasje op bed even de pootjes mag strekken. Over ongeveer drie kwartier zullen we op de eindbestemming aankomen. We blijven nog even liggen en doen het rolgordijn omhoog zodat we vanuit bed kunnen genieten van het landschap dat aan ons voorbij trekt. Hoe geweldig is dat! Exact om 7.55 uur tuffen we Parijs binnen.
Hoe kom je van Parijs Gare d’Austerlitz naar Parijs Gare du Nord?
De nachttrein arriveert in Parijs op station Gare d’Austerlitz. De Thalys naar Amsterdam gaat echter vanaf treinstation Parijs Gare du Nord. Om van het ene naar het andere station te komen pak je de metro, lijn 5 richting Bobigny. Wanneer je op Gare d’Austerlitz aankomt volg je de borden M (RER) om bij de metro te komen. Hiervoor loop je een stukje buitenom. Bij de ticketautomaat of bij het loket koop je een metrokaartje. De metro brengt je in ongeveer 14 minuten naar Parijs Gare du Nord. Het is de 9e stop vanaf Gare d’Austerlitz.
Parijs Gare du Nord
Het station Gare du Nord is immens groot. Er is een groot aanbod aan eetgelegenheden. Op de digitale borden kun je checken van welk perron de Thalys naar Amsterdam vertrekt. Het viel mij op dat dat vrij laat op het bord verschijnt. Pas een minuut of 10 van te voren stond het erop.
De Thalys vertrekt op tijd en dan zit mijn avontuur er 3,5 uur later weer op als ik op Amsterdam Centraal aankom.
Conclusie
Zou ik weer met de nachttrein gaan? Absoluut! Ten eerste is het super goedkoop en daarbij komt ook nog eens dat je een hotelovernachting uitspaart. Ten tweede is het natuurlijk geweldig dat je reist terwijl je zelf ligt te tukken! Win-win.
Als ik de nachttrein op de heenweg zou nemen dan zou ik volgende keer wel de eerste klasse boeken. Vooral omdat je dan gewoon even rechtop kunt zitten. Voor de terugweg zou voor mij ook een slaapstoel prima voldoen. Mocht ik geen oog dicht doen dan slaap ik thuis wel lekker bij. Kortom, voor mij is de IC Night zeker voor herhaling vatbaar!