Hoe is de GreenCityTrip nachttrein van Amsterdam naar Praag?

Greencitytrip uitzicht op spoorGreencitytrip Miss Railway coupe

Nachttreinen zijn weer helemaal terug van weggeweest! En terecht, want hoe ideaal is het dat je kan slapen terwijl je reist. Vroeg in de ochtend kom je aan op de plaats van bestemming en je hebt ook nog eens de kosten van een hotelovernachting uitgespaard. Win-win! Wij vertrokken met de GreenCityTrip nachttrein van Amsterdam naar Praag. Lees hieronder alles over deze slaaptrein en hoe wij de reis hebben ervaren!

Greencitytrip uitzicht op stad
greencitytrip infographic

#Wie is GreenCityTrip?

GreenCityTrip is onderdeel van de reisorganisatie Flywise. Sinds 2021 rijdt deze maatschappij met een nachttrein vanaf Nederland naar Dresden (Duitsland) en Praag (Tsjechië). De treintoestellen zijn van Euro Express, een Duitse rijtuigverhuurder. Hoewel de rijtuigen al meer dan 6 decennia oud zijn, zijn ze in de jaren 90 volledig opgeknapt. Dat je hier niet met een gloednieuwe trein te maken hebt, is wel direct duidelijk, maar wij vinden het wel wat hebben.

#Algemeen

De trein van bijna 470 meter lang en 16 rijtuigen kan maximaal 720 passagiers vervoeren. Behalve bij de opstapplaatsen in Nederland (Amsterdam, Amersfoort, Deventer) stopt de trein tevens in het Duitse Dresden en uiteindelijk in de Tsjechische hoofdstad Praag. Totale reistijd van Amsterdam naar Praag is ongeveer 15 uur. Wij kwamen echter een uurtje eerder dan verwacht aan. De maximale snelheid van de trein in 140 km/uur.

Greencitytrip Amsterdam CS

Bij GreenCityTrip is geen incheckprocedure van toepassing. Het enige dat van je verwacht wordt, is dat je 15 minuten van te voren aanwezig bent. Vanaf een half uur voor vertrek kun je op de informatieborden zien vanaf welk perron de trein vertrekt. Zodra de trein arriveert, is het snel instappen en ‘off we go’. Onze tickets of paspoorten werden overigens niet gecontroleerd tijdens de reis.

De trein vertrekt op donderdagavond (rond 19.30 uur), blijft staan in Praag en rijdt op zondagavond terug naar Nederland (aankomst op maandag rond het middaguur).

#Waar boek je een ticket voor de GreenCityTrip Nachttrein?

Tickets voor de GreenCityTrip nachttrein kunnen via de website van GreenCityTrip geboekt worden. Hoewel op het moment dat ik deze blog schrijf de prijzen ineens niet zichtbaar zijn op de website en de boekingsmodule even nergens te vinden is…Uit mijn hoofd zeg ik dat de vanaf prijs van een retourticket (inclusief hotel) in de Premium Klasse rond de €240 euro ligt en voor Comfort Klasse zo’n €390.

Wij boekten ons ticket echter via Vakantie Veilligen. Met een bod van €75 hadden wij een ticket voor 2 personen in de Economy Klasse, inclusief 3 sterrenhotel. Uiteindelijk kwamen er nog behoorlijk wat kosten bovenop, zoals: boekingskosten, calamiteitenfonds , SGR, beddengoed, kosten voor garantie voor verblijf in dezelfde coupe als reisgenoot, upgrade naar een ander hotel en upgrade naar de Premium Klasse. Totaal kwamen wij uit op een reissom van iets boven de €500 voor 2 personen, wat uiteraard nog steeds een hele mooie prijs is voor twee nachten in de trein en 2 hotelovernachtingen voor 2 personen.

#Welke klasse?

In tegenstelling tot andere slaaptreinen, zoals bijvoorbeeld Nightjet, kun je geen slaapstoel boeken, maar uitsluitend een ligplek.

Voor alle klassen geldt dat er geen WiFi beschikbaar is. Je zou dus eventueel zelf een Mobiele WiFi Router (MIFI) kunnen meenemen. Eveneens zijn een slaapmasker en goede oordoppen aan te raden. In de Economy en Premium Klasse zijn de bedden vrij hard, dus wellicht kun je iets zachts voor onder je heup en schouders meebrengen.

Mocht je de coupé met vreemden delen, dan is een nekportemonnee handig, waarmee je ’s nachts je paspoort en bankpasjes dichtbij je kunt houden.

Greencitytrip gang

Economy Klasse

De minst luxe klasse van GreenCityTrip is de Economy klasse. Deze coupé is geschikt voor 5 passagiers. Denk goed na over je bagage. Deze dient namelijk onder de banken opgeruimd te worden. Een harde, grote koffer is minder geschikt. Meest praktisch is een zachte reistas met wieltjes.

In de Economy Klasse zit je op banken tegenover elkaar. Tevens is er een lange (uitklapbare) tafel. Later op de avond worden de banken omgetoverd tot bedden. Zoals eerder gemeld, zijn deze behoorlijk hard. Er zijn gordijntjes aanwezig, maar een slaapmasker is aan te raden omdat door het geschud van de trein nog wel eens licht naar binnen kan schijnen. De deur van de coupe kan afgesloten worden door middel van een kettingslot.

Er zijn 2 stopcontacten aanwezig. Handig is om een usb stekker mee te nemen, zodat iedereen tegelijk zijn/haar telefoon kan opladen. Toilet en wastafel bevinden zich niet in de coupé, maar wel verderop in het rijtuig.

Greencitytrip wastafel

Premium Klasse

Deze klasse is in principe gelijk aan de faciliteiten in de Economy klasse, maar je hebt er meer ruimte doordat de coupé over minder slaapplekken beschikt, namelijk voor 4 personen.

Comfort Klasse

Dit is de meest luxe klasse van GreenCityTrip, maar verwacht absoluut geen chique coupé! In deze ruimte kunnen maximaal 2 personen slapen en je beschikt over een eigen wastafel. Aan het einde van het rijtuig bevinden zich 2 toiletten. Buiten het voordeel dat je deze coupé slechts met 1 andere persoon deelt, is het andere grote pluspunt van de Comfort Klasse dat je op echte matrassen slaapt. De ruimte beschikt over slechts 1 stopcontact, dus een verdeelstekker met meerdere usb poorten zou handig zijn om mee te nemen.

Greencitytrip Comfort klasse

Bij de Comfort Klasse komt een cateringtrolley langs. Eten en drinken is echter niet inbegrepen.

Extra’s die bijgeboekt kunnen worden bij GreenCityTrip

Bij het boeken van een ticket heb je keuze uit een aantal extra’s die bijgeboekt kunnen worden. Zoals bij elke budgetmaatschappij gaat het hier vaak om dingen waar je eigenlijk niet onderuit komt. Zoals bijvoorbeeld:

  • beddengoed (kussen, laken, deken).
  • mogelijkheid om in dezelfde coupe als je reisgenoot/reisgenoten te vertoeven.
  • Ontbijt kan eveneens bijgeboekt worden. Maar de bijna 30 euro (retour) die je hiervoor kwijt bent, vonden nogal aan de hoge kant en dus namen we gewoon ons eigen ontbijt mee. Overigens kun je in de ochtend in rijtuig 12 koffie/thee en lichte snacks kopen. Bij de Comfort Klasse komt een cateringtrolley langs met eten en drinken (niet inclusief).
  • Er is een optie om wat extra’s te betalen om later de passagiersnaam op het ticket te kunnen wijzigen. Maak je hier geen gebruik van en wil je later toch een passagiersnaam wijzigen dan kost dit €75.
  • Wanneer je voor de optie Stedentrip hebt gekozen is er standaard een 3-sterrenhotel bij de prijs inbegrepen. Hoewel dit hotel goede reviews kreeg, vond ik het zelf iets te ver van het centrum afliggen en daarom hebben we een upgrade naar een ander hotel geboekt.

#Hoe is de nachttrein van GreenCityTrip?

Hoewel wij in eerste instantie een slaapplek in de Economy Klasse boekten, hebben we op het laatste moment toch gebruik gemaakt van de mogelijkheid van een upgrade naar de Premium klasse voor privé gebruik. Wij betaalden hier €160 met zijn tweeën voor.

Achteraf zijn wij enorm blij dat we deze keuze hebben gemaakt, want het was heel fijn om de coupé niet met andere treinreizigers te hoeven delen! Een aantal van de reizigers die wij spraken uit de Economy klasse waren namelijk minder te spreken over hun kamergenoten. Dan kan een treinreis van ruim 14 uur erg lang zijn!

Vanaf het moment dat we vertrekken genieten we volop. Wat is dit toch een fijne en relaxte manier van reizen! Eerst kletsen we heerlijk wat en later kijken we (onder het genot van onze eigen meegebrachte wijntjes) even een filmpje op Netflix.

Greencitytrip wijntjes

Wanneer we wakker worden, worden we verrast door het uitzicht. Mooie rotspartijen, een sliert aan dorpjes langs de rivier de Elbe en een maagdelijk wit landschap trekken aan ons voorbij. Het leuke is dat je beide kanten goed kunt zien, want op de gang kun je ook prima even staan om het landschap aan de andere kant te bewonderen.

Greencitytrip hoe is de nachttrein van greencitytrip van amsterdam naar praag

De zitplaatsen

De zitbanken zitten prima. De rugleuning is verstelbaar zodat je zelf kunt bepalen of je meer rechtop of juist wat onderuit wilt zitten. Het kleine tafeltje tussen de banken kan verlengd worden (het verlengstuk bevindt zich onder de zitbanken). Er is een raampje dat geopend kan worden en de temperatuur is bovendien zelf te regelen. Wij vonden de temperatuur in de avond heel aangenaam. ’s nachts kon de temperatuur echter niet meer geregeld worden en vonden wij het wel wat aan de koude kant. Een warme trui en sokken zijn aan te raden in bed!

Greencitytrip zitplaatsen

Slapen in de Premium Klasse

De bedden zijn eenvoudig naar beneden te trekken. Overigens kun je daaronder nog prima zitten. De deuren kunnen gesloten worden en daarnaast is er een kettingslot aanwezig. Zowel bij de ramen als bij de deuren zijn gordijnen die gesloten kunnen worden.

Greencitytrip hoe is de Greencitytrip nachttrein van Amsterdam naar Praag

Het beddengoed (tegen betaling) bestaat uit een lakenzak, een deken en een kussen. Wat direct opvalt, is dat het bed alles behalve zacht is. Dat is de volgende dag ook voelbaar in mijn heup. Handig is om een zacht matrasje (voor onder je heup/schouders) zelf mee te nemen. Bij ieder bed is een lampje aanwezig.

Slapen in een trein is altijd een avontuur! Nee, je slaapt er onmogelijk heel vast, maar het is een geweldige ervaring. Je wordt in slaap gewiegd door de cadans van de trein, maar wordt meestal wel wakker op het moment dat de trein stilstaat of bijvoorbeeld hard moet remmen. Absolute must-have zijn oordoppen, want de trein is gehorig. Daarnaast is een slaapmasker ook prettig. En het leukste van zo’n slaaptrein is dat je ’s morgens vanuit je bed heerlijk naar buiten kunt kijken naar het prachtige landschap. Heel rustgevend!

#Informatie Treinstation Praha Hlavní Nádraží

Het hoofdtreinstation in Praag is groot! Er is een heel scala aan winkels (o.a. Sephora en Flying Tiger) en restaurants. Het station ligt vrij centraal dus je kunt gemakkelijk van hieruit (waarschijnlijk) naar je hotel wandelen of bijvoorbeeld de metro of tram pakken.

Greencitytrip treinstation Praag

Conclusie

Hoe is de nachttrein van GreencityTrip van Amsterdam naar Praag ons bevallen? Het antwoord daarop is: dikke prima! Ondanks dat je hier duidelijk met oude treintoestellen te maken hebt, merk je daar in de praktijk niet heel veel van. Als ik het vergelijk met Nightjet dan vind ik het grootste verschil wel de bedden. Hier is echt ruimte voor verbetering bij GreenCityTrip! Doordat we via Vakantieveilingen boekten, hebben wij deze trip ook nog eens voor een mooie prijs kunnen maken. Onze conclusie is: voor herhaling vatbaar!

Deze blogpost bevat affiliate-links. Dat betekent dat ik een kleine commissie ontvang wanneer jij een aankoop doet via een van deze links. Dit brengt voor jou GEEN extra kosten met zich mee, maar daarmee steun je mij met het onderhouden van deze website!