Niets roept het gevoel van avontuur meer in mij op dan het reizen met een nachttrein. Het onbekende tegemoet reizen terwijl de wereld buiten verduistert. Nachttreinen zijn weer helemaal terug van weggeweest. En terecht, want hoe ideaal is het dat je kan slapen terwijl je reist. Vroeg in de ochtend kom je aan op de plaats van bestemming en je hebt ook nog eens de kosten van een hotelovernachting uitgespaard. Win-win! Wij vertrokken met de nachttrein van Amsterdam naar Praag. In deze blogpost deel ik mijn ervaring met deze nachttrein en geef ik tips voor iedereen die van plan is om deze geweldige treinreis zelf te maken!


Wie biedt de nachttrein naar Praag aan
GreenCityTrip is onderdeel van de reisorganisatie Flywise. Sinds 2021 rijdt deze maatschappij met een nachttrein vanaf Nederland naar Dresden (Duitsland) en Praag (Tsjechië). De treintoestellen zijn van Euro Express, een Duitse rijtuigverhuurder. Hoewel de rijtuigen al meer dan 6 decennia oud zijn, zijn ze in de jaren 90 volledig opgeknapt. Dat je hier niet met een gloednieuwe trein te maken hebt, is wel direct duidelijk, maar wij vinden het wel wat hebben.
Update 2025: GreenCityTrip werkt nu samen met European Sleeper op het traject Amsterdam-Praag. De nachttrein naar Praag kun je nog steeds boeken via GreenCityTrip, maar wordt uitgevoerd door European Sleeper. Wel wordt nog gebruik gemaakt van dezelfde nachttrein als waarmee wij onze reis aflegden naar Praag.
Algemene informatie
Treinfeitjes
De trein van bijna 470 meter lang en 16 rijtuigen kan maximaal 720 passagiers vervoeren. Behalve bij de opstapplaatsen in Nederland (Amsterdam, Amersfoort, Deventer) stopt de trein tevens in het Duitse Dresden en uiteindelijk in de Tsjechische hoofdstad Praag. Totale reistijd van Amsterdam naar Praag is ongeveer 15 uur. Wij kwamen echter een uurtje eerder dan verwacht aan. De maximale snelheid van de trein in 140 km/uur.

Geen incheckprocedure
Er is geen incheckprocedure van toepassing. Wel word je 15 minuten van te voren verwacht op het perron. Vanaf een half uur voor vertrek kun je op de informatieborden zien vanaf welk perron de trein vertrekt. Zodra de trein arriveert, is het snel instappen en ‘off we go’. Onze tickets of paspoorten werden overigens niet gecontroleerd tijdens de reis.
De trein vertrekt op donderdagavond (rond 19.30 uur), blijft staan in Praag en rijdt op zondagavond terug naar Nederland (aankomst op maandag rond het middaguur).
Tickets boeken voor de nachttrein naar Praag
Tickets voor de nachttrein naar Praag boek je via de website van GreenCityTrip of via European Sleeper. Tickets zijn beschikbaar vanaf € 79,99.
Verschillende klassen en faciliteiten aan boord
In tegenstelling tot andere slaaptreinen, zoals bijvoorbeeld Nightjet, kun je geen slaapstoel boeken, maar uitsluitend een ligplek.
Tips voor aan boord
- Er is geen WiFi beschikbaar is. Je zou dus eventueel zelf een Mobiele WiFi Router (MIFI) kunnen meenemen.
- Neem een slaapmasker en goede oordoppen mee.
- In de Economy en Premium Klasse zijn de bedden vrij hard, dus iets zachts voor onder je heupen meebrengen is aan te raden.
- Mocht je de coupé met vreemden delen, dan is een nekportemonnee handig, waarmee je ’s nachts je paspoort en bankpasjes dichtbij je kunt houden.

Economy Klasse
De minst luxe klasse is de Economy klasse. Deze coupé is geschikt voor 5 passagiers. De bagage moet onder de banken opgeruimd worden. Dat betekent dat een harde, grote koffer minder geschikt is om mee te nemen. Meest praktisch is een zachte reistas met wieltjes.
In de Economy Klasse zit je eerst op banken met een uitklapbare tafel; ’s avonds worden deze omgebouwd tot bedden. Gordijntjes zijn aanwezig, maar een slaapmasker is aan te raden. De coupé is afsluitbaar met een kettingslot. Er zijn maar 2 stopcontacten, dus neem een USB-stekker mee. Toilet en wastafel vind je verderop in het rijtuig.

Premium Klasse
Deze klasse is in principe gelijk aan de faciliteiten in de Economy klasse, maar je hebt er meer ruimte doordat de coupé over minder slaapplekken beschikt, namelijk voor 4 personen.
Comfort Klasse
Dit is de meest luxe klasse, maar verwacht absoluut geen chique coupé! In deze ruimte kunnen maximaal 2 personen slapen en je beschikt over een eigen wastafel. Aan het einde van het rijtuig bevinden zich 2 toiletten. Buiten het voordeel dat je deze coupé slechts met 1 andere persoon deelt, is het andere grote pluspunt van de Comfort Klasse dat je op echte matrassen slaapt. De ruimte beschikt over slechts 1 stopcontact, dus een verdeelstekker met meerdere usb poorten zou handig zijn om mee te nemen.

Bij de Comfort Klasse komt een cateringtrolley langs. Eten en drinken is echter niet inbegrepen.
Extra’s die bijgeboekt kunnen worden bij GreenCityTrip
Bij het boeken van een ticket heb je keuze uit een aantal extra’s die bijgeboekt kunnen worden. Zoals bij elke budgetmaatschappij gaat het hier vaak om dingen waar je eigenlijk niet onderuit komt. Zoals bijvoorbeeld:
- beddengoed (kussen, laken, deken).
- mogelijkheid om in dezelfde coupe als je reisgenoot/reisgenoten te vertoeven.
- Ontbijt kan eveneens bijgeboekt worden. Maar de bijna 30 euro (retour) die je hiervoor kwijt bent, vonden nogal aan de hoge kant en dus namen we gewoon ons eigen ontbijt mee. Overigens kun je in de ochtend in rijtuig 12 koffie/thee en lichte snacks kopen. Bij de Comfort Klasse komt een cateringtrolley langs met eten en drinken (niet inclusief).
- Er is een optie om wat extra’s te betalen om later de passagiersnaam op het ticket te kunnen wijzigen. Maak je hier geen gebruik van en wil je later toch een passagiersnaam wijzigen dan kost dit €75.
- Wanneer je voor de optie Stedentrip hebt gekozen is er standaard een 3-sterrenhotel bij de prijs inbegrepen. Hoewel dit hotel goede reviews kreeg, vond ik het zelf iets te ver van het centrum afliggen en daarom hebben we een upgrade naar een ander hotel geboekt.
Onze ervaring met de nachttrein naar Praag
Hoewel wij in eerste instantie een slaapplek in de Economy Klasse boekten, hebben we op het laatste moment toch gebruik gemaakt van de mogelijkheid van een upgrade naar de Premium klasse voor privé gebruik. Wij betaalden hier €160 met zijn tweeën voor.
Achteraf zijn wij enorm blij dat we deze keuze hebben gemaakt, want het was heel fijn om de coupé niet met andere treinreizigers te hoeven delen! Een aantal van de reizigers die wij spraken uit de Economy klasse waren namelijk minder te spreken over hun kamergenoten. Dan kan een treinreis van ruim 14 uur erg lang zijn!
Ontspannen reizen
Vanaf het moment dat we vertrekken genieten we volop. Wat is dit toch een fijne en relaxte manier van reizen! Eerst kletsen we heerlijk wat en later kijken we (onder het genot van onze eigen meegebrachte wijntjes) even een filmpje op Netflix.

Wanneer we wakker worden, worden we verrast door het uitzicht. Mooie rotspartijen, een sliert aan dorpjes langs de rivier de Elbe en een maagdelijk wit landschap trekken aan ons voorbij. Het leuke is dat je beide kanten goed kunt zien, want op de gang kun je ook prima even staan om het landschap aan de andere kant te bewonderen.

De zitplaatsen
De zitbanken zitten prima. De rugleuning is verstelbaar zodat je zelf kunt bepalen of je meer rechtop of juist wat onderuit wilt zitten. Het kleine tafeltje tussen de banken kan verlengd worden (het verlengstuk bevindt zich onder de zitbanken). Er is een raampje dat geopend kan worden en de temperatuur is bovendien zelf te regelen. Wij vonden de temperatuur in de avond heel aangenaam. ’s nachts kon de temperatuur echter niet meer geregeld worden en vonden wij het wel wat aan de koude kant. Een warme trui en sokken zijn aan te raden in bed!

Slapen in de Premium Klasse
De bedden zijn eenvoudig naar beneden te trekken. Overigens kun je daaronder nog prima zitten. De deuren kunnen gesloten worden en daarnaast is er een kettingslot aanwezig. Zowel bij de ramen als bij de deuren zijn gordijnen die gesloten kunnen worden.

Het beddengoed (tegen betaling) bestaat uit een lakenzak, deken en kussen. De bedden zijn hard, dus een zacht matje voor onder je heup of schouders is aan te raden. Elk bed heeft een lampje. S
lapen in de trein is een bijzondere ervaring: je wordt in slaap gewiegd door de cadans van de trein, maar wordt vaak weer wakker bij stilstand of remmen. Oordoppen en een slaapmasker zijn onmisbaar! Het mooiste? ’s Ochtends genieten van het uitzicht vanuit je bed.


Informatie treinstation Praha Hlavní Nádraží
Het hoofdtreinstation in Praag is groot! Er is een heel scala aan winkels (o.a. Sephora en Flying Tiger) en restaurants. Het station ligt vrij centraal dus je kunt gemakkelijk van hieruit (waarschijnlijk) naar je hotel wandelen of bijvoorbeeld de metro of tram pakken.

Conclusie
Hoe is de nachttrein van Amsterdam naar Praag ons bevallen? Het antwoord daarop is: dikke prima! Ondanks dat je hier duidelijk met oude treintoestellen te maken hebt, merk je daar in de praktijk niet heel veel van. Als ik het vergelijk met Nightjet dan vind ik het grootste verschil wel de bedden. Hier is echt ruimte voor verbetering bij GreenCityTrip! Doordat we via Vakantieveilingen boekten, hebben wij deze trip ook nog eens voor een mooie prijs kunnen maken. Onze conclusie is: voor herhaling vatbaar!
Dit artikel bevat zogenaamde affiliate-links. Dat betekent dat ik een kleine commissie ontvang wanneer jij een aankoop doet via een van deze links. Dit brengt voor jou GEEN extra kosten met zich mee, maar daarmee steun je mij met het onderhouden van deze website en ben ik je heel dankbaar!