Regelmatig krijg ik berichten van volgers die graag met de trein in Europa willen reizen, maar niet goed weten waar ze moeten beginnen. Want hoe werkt het boeken van internationale treintickets precies? Moet je je reis lang van tevoren plannen of kun je ook spontaan vertrekken? En waar moet je allemaal aan denken bij het uitstippelen van een route? In deze blogpost geef ik je handige tips waarmee je jouw internationale treinreis goed kunt voorbereiden en ontspannen aan je reis kunt beginnen.

Een bestemming kiezen voor je Internationale treinreis
Het plannen start uiteraard met de vraag waar je naar toe wilt. Wil je één stad bezoeken of juist een rondreis maken langs meerdere plekken? Ga je voor het eerst een Internationale treinreis maken, dan raad ik je aan om het simpel te houden. Ga bijvoorbeeld voor een stedentrip naar Parijs, Londen of Berlijn. Deze steden zijn zonder overstap te bereiken vanuit Nederland. Ook een nachttrein vanuit Nederland is een prima keuze voor een eerste treinreis in Europa.
De beste landen voor een eerste Europese treinreis
Als je voor het eerst met de trein in Europa reist, zijn sommige landen extra geschikt dankzij hun betrouwbare spoorwegnet, duidelijke informatievoorziening en goed geregelde verbindingen. Voorbeelden hiervan zijn:
Frankrijk
Frankrijk is een ideaal treinland vanwege het uitgebreide en snelle TGV-netwerk (hogesnelheidstrein), waarmee je grote afstanden in korte tijd kunt afleggen. Vanuit Parijs reis je razendsnel naar steden als Lyon, Marseille, Bordeaux of Straatsburg. Ook kleinere steden zijn goed bereikbaar dankzij het regionale TER-treinnetwerk. Bovendien kun je vanuit Parijs ook direct doorreizen naar bijvoorbeeld Barcelona.
Zwitserland
Zwitserland wordt vaak gezien als hét ultieme treinland. En dat is niet voor niets! Alles is er tot in de puntjes geregeld. Punctualiteit is hier bijna een kunstvorm. De treinen zijn schoon en de routes vaak adembenemend mooi, zoals met de Glacier Express. Vanuit Nederland vertrekt er bovendien een nachttrein van Nightjet naar Zwitserland.
Oostenrijk
Misschien wat minder bekend, maar de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB bieden comfortabele treinen en ook voordelige nachttreinen naar Duitsland, Italië of Hongarije. De treinen rijden vaak en punctueel. Bovendien zijn ook kleinere steden en dorpen meestal goed bereikbaar. Ideaal voor wie meteen een grotere reis wil maken of met de trein naar de wintersport wil.
Zo plan je een treinreis in Europa
Allereerst moet je de volgende zaken uitzoeken:
- Routeopties: vaak zijn er verschillende wegen die naar Rome leiden;) Ga dus na welke mogelijkheden er zijn om naar jouw bestemming te komen.
- Overstappen: check of je moet overstappen, hoe vaak je moet overstappen en waar. Dit kan bepalend zijn voor je routekeuze. Voor een eerste reis adviseer ik om een zo groot mogelijk overstapstation te kiezen, omdat ticketoffices zijn die je kunt helpen op het moment dat je een probleem hebt.
- Zitplaatsreservering: voor een aantal treinen is het verplicht om een zitplaats te reserveren. Dit geldt meestal voor hogesnelheidstreinen. Check dit van te voren! Dit is ook belangrijk als je met een Interrailpas reist.

Welke soorten treinen zijn er in Europa
- Hogesnelheidstreinen: Rijden vaak harder dan 250 km/u tussen grote steden. Voorbeelden: TGV (Frankrijk), ICE (Duitsland), AVE (Spanje), Eurostar (Nederland naar Parijs en Londen). Deze treinen zijn vaak comfortabel en snel. Je hebt wel een reservering nodig.
- Intercity treinen: snelle verbindingen tussen grotere steden binnen één land of buurlanden. Minder stops dan regionale treinen, vaak zonder reserveringsplicht.
- Eurocity treinen: dit is een internationale sneltrein die grote steden in verschillende Europese landen met elkaar verbindt. Ze rijden meestal op routes waar (nog) geen hogesnelheidslijn ligt. De snelheid ligt vaak iets hoger dan een intercity en de trein hebben meestal meer faciliteiten, zoals een restaurant. Meestal geen reservering nodig, maar soms afhankelijk van het land of het seizoen.
- Regionale treinen: Rijden tussen kleinere steden en dorpen, met veel tussenstops. Voorbeelden: TER (Frankrijk), RE/RB (Duitsland), Regionale (Italië). Zijn langzamer, maar als je op een route reist met mooi uitzicht is dit juist een groot voordeel! Ook zijn regionale treinen meestal goedkoper en heb je geen reservering nodig.
- Nachttreinen: Rijden ’s nachts over lange afstanden. Voorbeelden: Nightjet, European Sleeper. Je bespaart tijd en een hotelovernachting uit, omdat je slaapt terwijl je reist.
Tools voor het plannen van je treinreis
- Google Maps: Handig voor een eerste indruk van de reistijd en routeopties. Zoek je route met de optie “openbaar vervoer”.
- DB: op de website van Deutsche Bahn kun je veel Europese treinroutes raadplegen. Je ziet hierbij gelijk of er overstappen nodig zijn en hoeveel en waar. Groot pluspunt is dat je ook een ‘via-station’ kunt invullen. Soms wil je namelijk niet de snelste route, maar een specifieke route, bijvoorbeeld een route met het mooiste uitzicht. Een voorbeeld hiervan lees je in mijn artikel: De romantische Rijnvallei: per trein van Keulen naar Mainz.
- Railplanner-app: offline routeplanner met dienstregelingen van bijna alle Europese landen. Vooral handig is dat je via deze app goed kunt zien of een zitplaatsreservering verplicht is.
- Trainline: ook deze app/website geeft duidelijk aan waar en hoe vaak je moet overstappen.
- Rome2Rio: deze app/website laat per route alle OV-opties zien, inclusief bussen, treinen en vluchten. Ook deze tool is ideaal om te kijken wat je mogelijkheden zijn.
- Check de website van de spoorwegmaatschappij: raadpleeg de officiële sites van de nationale treinmaatschappijen als je weet door welke landen je reist. Voorbeelden zijn: SNCF (Frankrijk), DB (Duitsland), ÖBB(Oostenrijk), Renfe (Spanje) en SBB (Belgie).
Tips voor voordelige treintickets
Treintickets staan erom bekend aan de prijzige kant te zijn, zeker als je op het laatste moment boekt. Toch kunnen treinen op sommige trajecten verrassend goed concurreren met het vliegtuig of de auto, zowel qua prijs als gemak. Met de juiste tips en een beetje voorbereiding reis je een stuk voordeliger. Hier zijn de gouden regels:
Boek zo vroeg mogelijk
Treintickets worden vaak duurder naarmate de vertrekdatum nadert. Hoe ver je van te voren kunt boeken, hangt af van het treintype en/of van de treinmaatschappij. Over het algemeen kun je 4 tot 6 maanden van tevoren boeken. Vooral bij hogesnelheidstreinen als de TGV of Eurostar loont vroeg boeken écht. Last-minute de trein pakken is voor je portemonnee dus meestal geen goed idee!
Uitzondering hierop zijn de Eurocity treinen naar België. Daar maakt het niet uit hoe ver je van te voren boekt. Op de website van NS international staat een indicatie van de verkooptermijnen.
Reis op rustige dagen en tijden
Op welk tijdstip of dag je reist is enorm van invloed op de ticketprijs. Treinreizen zijn over het algemeen goedkoper op dinsdagen en woensdagen en buiten de spits. Vermijd vooral vrijdagen en zondagen als je voor de laagste prijs gaat.
Boek losse tickets in plaats van een retour
Het klinkt gek, maar soms is het voordeliger om 2x een enkele reis te boeken in plaats van een retourticket. Dat komt doordat sommige landen flexibele tarieven hanteren waarbij een enkele reis promotiekorting krijgt, maar een retour niet.
Boek direct bij de treinmaatschappij
Direct boeken bij de treinmaatschappij is meestal voordeliger dan boeken via een treinplatform. Daarnaast is het slim om de ticketprijs bij zowel de spoorwegmaatschappij van het vertrekland als bij het aankomstland te checken. Een ticket van Parijs naar Barcelona is namelijk vaak goedkoper via de Spaanse Spoorwegmaatschappij (Renfe) dan via de Franse Spoorwegen (SNCF). De website van SNCF is ook beschikbaar in het Nederlands!
Stel een prijsalert in
Bij sommige treinplatforms is het mogelijk om een prijsalert in te stellen. Dit kan bijvoorbeeld ook bij prijsvergelijker Locomocheap. Je krijgt dan een melding als de ticketprijs daalt. Handig als je flexibel bent met je vertrekdatum!
Koop een Interrail pas
Vergelijk de prijs van losse tickets ook met de prijs van een Interrail pas! Een Interrail Pass is een treinpas waarmee je flexibel en voordelig met de trein door meerdere Europese landen kunt reizen. Wanneer je van plan bent door meerdere landen te reizen, dan kies je voor de Global Pass. Reis je door slechts 1 land, bijvoorbeeld Groot-Brittannië? Dan is de One Country Pass ideaal. Meer over de Interrail Pas lees je in mijn artikel: Interrail Pas | zo werkt het!
Gebruik een kortingspas
In sommige landen kun je een kortingskaart kopen die recht geeft op korting op reguliere tickets. Voorbeelden hiervan zijn:
- BahnCard, Duitsland: geeft 25%, 50% of 100% korting op tickets in Duitsland. Te koop vanaf ongeveer € 62.
- Carte Avantage Jeune/Senior, Frankrijk: korting tot 30% op alle 1e en 2e klas reizen, ook op sommige internationale routes en TGV’s. Te koop vanaf €49.
- Swiss Half Fare Card, Zwitserland: 50% korting op bijna alle vormen van openbaar vervoer. Koop hier je Swiss Half Fare Card.
- Railcard: in de UK heb je een heel scala aan kortingskaarten, die ook te koop zijn voor toeristen. Bekijk de opties via de website van Railcard.
Flexibiliteit of niet
Ben je bereid om een beetje risico te nemen? Dan krijg je vaak het voordeligste tarief. De goedkoopste tarieven, zoals bijvoorbeeld de Duitse Sparpreis, zijn namelijk niet niet te wijzigen of te annuleren. Wil je meer zekerheid? Kies dan voor een flexibel tarief. Bij vertraging of treinuitval mag je dan vaak gewoon de volgende trein nemen of kun je je plannen aanpassen, maar hiermee gaat dus ook de prijs omhoog.
Neem een nachttrein
Met een nachttrein bespaar je een hotelovernachting én win je tijd. Je vertrekt ‘s avonds en wordt de volgende dag wakker op je bestemming. Vanuit Nederland vertrekken er nachttreinen van Nightjet en European Sleeper naar diverse steden, zoals bijvoorbeeld Wenen, Bazel, Innsbruck en Praag.

Maak gebruik van regionale treinen
Regionale treinen zijn langzamer, maar véél goedkoper dan hogesnelheidstreinen. Je hoeft bovendien ook geen zitplaats te reserveren. Een goed voorbeeld hiervan is het traject van de beroemde Bernina Express in Zwitserland. Op dezelfde route rijdt ook een regionale trein, waarmee je de helft van de kosten bespaart en ook nog eens in- en uit kunt stappen wanneer je wilt.
Bespaar op 1e klas tickets met Seatfrog
Een handige app om voordelig in de eerste klas te reizen in de UK is Seatfrog. Met deze app kun je op veel Britse treinroutes bieden op een upgrade naar First Class, vaak voor een fractie van de oorspronkelijke prijs. Je kunt ook kiezen voor directe upgrades of gebruikmaken van acties zoals ‘Secret Fare’, waarmee je goedkoop reist als je flexibel bent in vertrektijd. Zeker het proberen waard als je comfortabel wilt reizen zonder de hoofdprijs te betalen.
Flexibel qua vertrektijd? Maak gebruik van Eurostar Snap
Eurostar Snap is een last‑minute ticketoptie waarmee je tot 50% korting krijgt op de standaardklasse van een Eurostar treinreis, zolang je flexibel bent met je reistijden. Het is beschikbaar op de routes Amsterdam-Parijs en andersom en op het traject Londen-Amsterdam. Hoe werkt het? Je boekt tot 14 dagen voor vertrek en geeft je reisdag door met een voorkeur voor een dagdeel (ochtend, middag, avond). Eurostar bepaalt op welk tijdstip je zal reizen. Uiterlijk 48 uur voor vertrek hoor je de exacte vertrektijd. Het ticket kan niet meer gewijzigd of geannuleerd worden. Ook is er geen garantie dat je als groep bij elkaar komt te zitten.

Praktische tips voor onderweg
- Apps downloaden: Installeer de apps van de spoorwegmaatschappijen waarmee je reist. Ze geven realtime updates over vertragingen of perronwijzigingen.
- Snacks en water mee: Niet alle treinen hebben een restauratiewagon of automaat. Neem altijd voldoende water en eten mee voor het geval je vertraging hebt.
- Check overstaptijd: Geef jezelf genoeg marge op grote stations. Liever tien minuten wachten dan stress. Zelf houd ik voor lange afstandsreizen minimaal een uur overstaptijd aan. Bij regionale treinen hoeft dat niet. Dan is 20 minuten meestal voldoende.
- Check of je ticket gevalideerd moet worden: in sommige landen (onder andere Italië) moet je een papieren ticket van te voren valideren. Op de perrons zijn hier speciale (gele) machines voor. Doe je het niet, dan riskeer je een hoge boete. Een digitaal ticket (e-ticket) hoeft niet gevalideerd te worden.
- Wees op tijd op het station: zo heb je voldoende tijd om je vertrekperron te checken. Bovendien is er in sommige landen – bijvoorbeeld Spanje – een incheckprocedure (vergelijkbaar met vliegen). Dit geldt ook voor Eurostar.
- Bagage: Hoewel je met treinreizen meestal 2 grote koffers en 1 stuk handbagage mag meenemen en geen gewichtslimiet hebt, moet je er rekening mee houden dat je het wel allemaal zelf mee moet zeulen. Probeer dus zo licht mogelijk te pakken. Een zachte koffer of reistas is vaak fijner in de trein, omdat je hem nog even ergens tussen kunt duwen. Met een harde koffer wordt dat lastig.
Klaar voor vertrek
Internationaal treinen is de perfecte manier om Europa écht te zien. Je hoeft niet in de rij voor het boarden, je komt aan in het hart van de stad en de landschappen onderweg zijn vaak al een bestemming op zich. Met mijn tips voor het plannen en boeken van een Internationale treinreis, ga jij voordelig en ontspannen op reis! Heb je toch nog vragen? Dan kun je me altijd via het contactformulier een berichtje sturen!
Dit artikel bevat zogenaamde affiliate-links. Dat betekent dat ik een kleine commissie ontvang wanneer jij een aankoop doet via een van deze links. Dit brengt voor jou GEEN extra kosten met zich mee, maar daarmee steun je mij met het onderhouden van deze website en ben ik je heel dankbaar!