Treinreis Amsterdam-Nice (Frankrijk) + tips voor tickets

Nice treinreis groene vallei

Met de trein naar Nice, aan de Franse Côte d’Azur, is makkelijker dan je misschien zou denken. Met slechts 1 (trein)overstap in Parijs kun je in ongeveer 11 uur van Amsterdam naar Nice reizen. En 11 uur met een trein is een totaal andere ervaring dan dat je bijvoorbeeld 11 uur in een auto of vliegtuig zit. Het is namelijk zo relaxed, het uitzicht onderweg is GE-WEL-DIG en je komt zo fris als een hoentje aan op je bestemming. Omdat ik deze citytrip wat aan de late kant heb geboekt was er helaas geen plek meer in de Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Ik neem daarom eerst de intercity naar Brussel om vervolgens door te reizen naar Parijs. Ik vertel je alles wat je moet weten over deze treinreis met de Intercity, de Thalys, de metro in Parijs en de TGV (Train à Grande Vitesse) naar het zuiden van Frankrijk.

Nice treinreis uitzicht op zee en zwembad

Intercity van Amsterdam naar Brussel-Midi (Brussel-Zuid)

Het is volle bak op het perron in Amsterdam Centraal voor de Intercity naar Brussel. Het is een rare gewoonte dat mensen massaal gaan lopen als de trein arriveert. Mijn ervaring is dat de meeste mensen of in het midden terecht komen of helemaal achteraan. Mijn tip is om gewoon vooraan op het perron te blijven staan. Ik stap helemaal voor in en hier is het – in tegenstelling tot de andere coupés – lekker rustig. Gelukkig hebben we maar 10 minuutjes vertraging. Jammer dat er geen stopcontacten aanwezig om je telefoon op te laden. Bij Breda verandert de trein van rijrichting. Kun je niet tegen achteruit rijden? Wissel dan in Breda even van stoel. In de intercity heb je namelijk geen gereserveerde plaatsen. In 2 uur en 43 minuten rijden we naar Brussel-Midi, dat ook wel Brussel-Zuid genoemd wordt (om het makkelijk te maken…)

  • Stops: Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Breda, Noorderkempen, Antwerpen Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel Noord, Brussel Centraal

Thalys van Brussel-Midi naar Parijs Gare du Nord

In Brussel-Midi heb ik een uur om over te stappen voor mijn trein naar Parijs. Genoeg tijd om nog even een heerlijke Luikse wafel op het station te scoren. Het is een overzichtelijk station dus de Thalys is gemakkelijk gevonden. Er is geen paspoortcontrole. Bij het boeken van mijn treinticket heb ik een plek bij het raam gereserveerd (wagon 7, stoel 21). Klik hier om de plattegrond van de Thalys te checken (let op: de Brusselse Thalys is qua indeling gelijk, maar de rijtuignummers verschillen. Zie de opmerking daarover onderaan de website van NS International). De Thalys brengt je in iets minder dan 1,5 uur naar Parijs Gare du Nord. Deze hogesnelheidstrein is voorzien van comfortabele stoelen met veel beenruimte, WIFI en een stopcontact per persoon.

Treinreis Amsterdam Nice Thalys
Thalys op Brussel-Midi

Mijn volgende trein zal vertrekken van een ander treinstation in Parijs, namelijk Gare de Lyon. Een metrokaartje om van Gare du Nord naar Gare de Lyon te komen, kun je alvast kopen voor € 1,90 (enkeltje) in de bistrobar van de Thalys. Scheelt weer wat tijd en gedoe op Gare du Nord! Mijn overstaptijd om van Gare du Nord naar Gare de Lyon te komen is 43 minuten. Een beetje aan de krappe kant. Houd liever minimaal een uur aan. 10 minuten voordat we op Gare du Nord zullen arriveren zorg ik dat ik alvast bij de uitgang (linkerkant) sta. Want net als in een vliegtuig gaat iedereen bij aankomst massaal in het gangpad staan, waardoor het een eeuwigheid kan duren voordat je de trein uit bent.

Treinreis Amsterdam Nice Thalys stoelen

Metro van Parijs Gare du Nord naar Parijs Gare de Lyon

Ik ben het type dat rode vlekken in haar nek krijgt bij het idee ergens te laat te komen. Met als gevolg dat ik dus altijd overal ellenlang zit te wachten omdat ik zoveel tijd over heb. Maar goed, dat geeft mij nou eenmaal rust. Die overstaptijd van slechts 43 minuten is voor mij dus best een dingetje.

Wanneer ik uit de Thalys op Gare du Nord stap (13.38 uur) schakel ik direct over op mijn snelwandel-modus richting de metro. Om bij de metro te komen volg je de borden RER, route D (Sud). Eindbestemming van die metrolijn is Melun, maar die staat niet direct aangegeven op de borden. Bij andere reizigers op het station merk ik daar ook enigszins verwarring over. Zolang je de borden RER, route D blijft volgen komt het goed! Je neemt de roltrap naar beneden, waar de metro op het linker perron vertrekt (13.45 uur). Op werkdagen vertrekt de metro elke paar minuten; in het weekend is dit ongeveer elke 10 minuten. Stap bij de 2e halte uit (na circa 8 minuten) op Gare de Lyon.

Nice treinreis metro Parijs RER D
RER, Route D (Sud)

Eenmaal op Gare de Lyon volg je de borden ‘Grande Lignes’. De TGV naar Nice vertrekt in Halle 2, perron 13. Om 14.03 uur ben ik door de controle en loop ik het perron op. Al met al heeft het mij zo’n 25 minuten gekost om van Gare du Nord naar het juiste perron op Gare de Lyon te komen. Hierbij moet ik wel opmerken dat mijn trein geen vertraging had en ik daardoor precies de metro-aansluiting haalde. Heb je wel vertraging, dan zal het erom hangen of je je aansluiting haalt. Ik kan in ieder geval opgelucht ademhalen, want ik heb nog 20 minuten over;).

TGV Parijs Nice
TGV op Station Parijs Gare de Lyon

TGV van Parijs Gare de Lyon naar treinstation Nice-Ville

Voor dit traject met de TGV inOUI heb ik een stoel boven aan het gangpad (rijtuig 7, plaats 68) gereserveerd. De reis duurt namelijk ruim 5,5 uur en ik voel er weinig voor om steeds aan mijn buurman/vrouw te moeten vragen of hij/zij op wil staan omdat ik naar het toilet moet of gewoon zin heb om even de benen te strekken. Ik heb echter mazzel want er komt de hele rit überhaupt niemand naast me zitten. Wanneer ik er zin in heb ga ik even heerlijk languit liggen. Ook in de TGV (Train à Grande Vitesse – oftewel: de hogesnelheidstrein) is WIFI, één stopcontact per 2 personen en ook nog voor ieder een USB-poort.

Zin in een wijntje? In de barbistro kun je even zitten om van je wijntje of een maaltijd te genieten. Uiteraard kun je het ook meenemen naar je plaats. De prijzen zijn naar mijn mening een tikkie aan de hoge kant, maar ik val er ook niet steil van achterover. Klik hier op het menu te bekijken. Je kunt je bestelling eventueel via de website/app alvast plaatsen en dan bij de priority balie ophalen. De Franse treinmaatschappij SNCF probeert zo duurzaam mogelijk te zijn. Bijvoorbeeld door middel van herbruikbare bekers in de bistrobar, waarmee je bij inlevering 20 cent korting krijgt op je volgende drankje.

TGV Parijs Nice
Treinreis TGV Parijs Nice


Hoewel er geen vuilnisbakje bij je plaats is, komt er regelmatig een medewerker langs om afval op te halen. Bovendien worden de toiletten vaak schoongemaakt; uren na vertrek is de ruimte nog brandschoon.

Bagage

Kleine tassen en rolkoffers kunnen boven je hoofd of onder je stoel geplaatst worden. Grotere koffers kun je kwijt in de bagagerekken op het balkon (=het halletje). Tip: plaats wel een cijferslot op je koffer en doe er eventueel een Apple Airtag in zodat je bagage altijd opgespoord kan worden. Zo’n Airtag vind ik echt perfect. Wanneer je uit de buurt van je bagage bent, krijg je direct een melding om te controleren of je je koffer bewust hebt achter gelaten. Deze melding kan ook gemakkelijk uitgezet worden (als het inderdaad juist is dat je je bagage op een bepaalde plek hebt gedropt). Een bagagelabel is overigens verplicht als je met de TGV reist! Tegenwoordig zijn er handige ‘slimme’ bagagelabels met een QR-code. Als iemand jouw tas vindt en de code scant ziet diegene jouw contactgegevens.

Nice pixabay foto koffers
Afbeelding van Alexandra_Koch via Pixabay

Verschil TGV inOUI en Ouigo

Op de route Parijs-Nice rijden twee soorten TGV’s (hogesnelheidstreinen): inOui en Ouigo. Ouigo is de budget-vriendelijke versie van TGV InOUI. In TGV InOUI is alles net even ietsje beter. De InOUI heeft een 1e en 2e klasse (de Ouigo niet), je mag meer bagage mee, je kunt een zitplaats reserveren en er is een bistrobar aanwezig. Wees dus voorbereid als je met de Ouigo reist en neem voldoende drinken en snacks mee!

In een Ouigo trein mag 1 stuk bagage met de maximale afmetingen 55 x 35 x 25 cm meegenomen worden en 1 stuk handbagage van maximaal (36 x 27 x 15 cm). Wil je meer meenemen? Dan kun je dit van te voren (met credit card) op de website van Ouigo regelen voor € 5,00. Heb je het niet vooraf geregeld dan kost het €20,00 op de dag zelf op het station. Bij inOUI is er geen bagagebeperking, maar houd er rekening mee dat je het wel allemaal zelf mee moet slepen! Voor zowel inOUI als Ouigo is een reservering verplicht.

Nog even een puntje van aandacht: tickets voor Ouigo kunnen niet bij de SNCF ticket machines geprint worden! Doe dit thuis of gebruik de smartphone app. Verder moet je bij Ouigo 30 minuten van te voren inchecken. Bij inOUI is dat slechts 2 minuten voor vertrek.

Nice treinreis wijngaard
de trein rijdt langs wijngaarden en groene valleien

Hoe is de treinreis tussen Parijs en Nice?

Op welke stations er gestopt wordt hangt af van de dag, het tijdstip en de soort trein waarmee je reist. Mijn trein (TGV inOUI) stopt op de volgende stations:

  • Avignon Tgv, Toulon, St. Raphael-Valescure, Cannes, Antibes en uiteindelijk Nice-Ville. De eerste stop in Avignon is pas 2,5 uur na vertrek.

Mijn gereserveerde stoel bevindt zich aan de rechterkant. Tot Avignon vind ik het uitzicht aan de linkerkant net ietsje mooier. We passeren wijngaarden en groene valleien. Maar na Marseille zou je even moeten checken of er aan de rechterkant nog een plaatsje vrij is. Vanaf nu word je namelijk getrakteerd op de meest geweldige vergezichten! We slingeren langs het diepblauwe water van de Middellandse Zee en komen langs de mooiste baaitjes en havens. Op de stranden zie je mensen nog heerlijk genieten van de laatste zonnestralen van de dag. Zelfs mijn Franse buurvrouw is onder de indruk en blijft net als ik foto’s schieten. Vooral het stuk tussen Marseille en Toulon is een hoogtepunt. Langzaamaan begint de zon in de zee te zakken en rijden we uiteindelijk onze eindbestemming Nice binnen. Deze treintrip was 5,5 uur genieten met een hoofdletter G!

Nice treinreis baai

Treinstation Nice Ville

Het stijlvolle treinstation Nice Ville is gebouwd in 1867, maar heeft nog niet zolang geleden een verbouwing ondergaan om het weer ’21ste eeuw proof’ te maken. Het is een redelijk compact treinstation. Qua aantal inwoners kun je Nice vergelijken met de stad Utrecht. Ik had het station voor een stad met zoveel inwoners eigenlijk een stuk groter verwacht. Echte winkeltjes vind je er niet. Wel is er een brasserie en een supermarkt(je). Vlakbij het station zijn overigens wel tal van eetgelegenheden, zoals bijvoorbeeld Honest Bowl (adres: 12 Avenue Thiers) waar ze geweldige poké bowls en smoothies hebben.

Op het station Nice Ville zijn bagagekluizen te huur. Enige minpunt is dat het loket pas om 9 uur open gaat en om 18 uur sluit. Een goed alternatief is het nabij gelegen Hotel de Berne. Voor €6,00 per tas/koffer kun je daar je bagage kwijt.

Treinstation Nice-Ville
Treinstation Nice Ville

Treintickets Amsterdam-Nice boeken

Nice trein infographic

Heb jij inmiddels zin gekregen om af te reizen naar het romantische Nice? Hieronder geef ik je de opties voor het boeken van tickets.

Mijn reis bestond uit 3 trajecten: Amsterdam-Brussel, Brussel-Parijs en Parijs-Nice. Maar als je op tijd boekt kun je dus gewoon met de Thalys van Amsterdam naar Parijs en vervolgens met de TGV naar Nice. Het handigste is om de reis in tweeën te boeken, dus een ticket voor het traject Amsterdam-Parijs en eentje voor Parijs-Nice. Als je namelijk later nog iets wilt wijzigen in een bepaald gedeelte van je reis dan kun je dat op deze manier eenvoudiger doen.

Treintickets naar Nice zijn bij diverse aanbieders verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij NS International, Trainline of Omio. De prijzen op een rijtje:

  • ticket Amsterdam-Parijs met de Thalys, vanaf prijs in 2e klasse: €35,00, 1e klasse vanaf €69,00.
  • ticket Parijs-Nice: TGV inOUI: vanaf prijs 2e klasse: €45,00, 1e klasse vanaf €61,00. TGV Ouigo: ticketprijs vanaf €22,00 (in deze trein bestaat geen klassenverdeling).

Tickets zijn meestal te boeken vanaf 120 dagen voor de vertrekdatum. Vroeg boeken loont, want de prijs wordt hoger naarmate je dichter bij je vertrekdatum boekt. Een Interrailkaart is eveneens te gebruiken op de route, maar er dient wel een toeslag betaald te worden en een zitplaats gereserveerd te worden. Klik hier om een zitplaats te reserveren wanneer je een Interrailkaart hebt.

De terugreis heb ik afgelegd per nachttrein. Een uitgebreide blogpost over deze ervaring volgt!

Deze blogpost bevat affiliate-links. Dat betekent dat ik een kleine commissie ontvang wanneer jij een aankoop doet via een van deze links. Dit brengt voor jou GEEN extra kosten met zich mee, maar daarmee steun je mij met het onderhouden van deze website!